Budowa tylnej belki

       

ddbde2ab805148cc85d36f18c1d98686


Tylna belka znana również jako belka skrętna, jest typem zawieszenia samochodu, w kształcie dużej litery H lub C. Belka zbudowana jest z dwóch wahaczy połączonych belką podatną na skręcania, czemu zawdzięcza swoją nazwę, dzięki podatności belki na skręcanie, umożliwia ona swobodny obrót wahaczy względem siebie. Ruch ułożyskowanch wahaczy jest wspomagany drążkami skrętnymi.

        W zależności od marki pojazdu takich jak Citroen czy Peugeot lub konkretnego modelu (Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Citroen Xsara, Peugeot 306), budowa belki może różnić się w szczegółach.
 

1. Tylna belka w pojazdach Citroen Xsara, Zx, Peugeot 306, 309, 209 zbudowana jest z poprzecznicy, w formie rury nośnej, zakończonej jarzmami i gniazdami drążków skrętnych. Dzięki osadzonymi na końcach poprzecznicy czopami, zachowuje doskonałą współosiowość.

berlingo

2. Tylna belka w Peugeot 205, 306, 309 i Citroen  ZX i Xsara – sytuacja ma się odwrotnie niż to w przypadku 1, tylna belka jest cienkościenną rurą nośną, przymocowaną 4 łożyskami o znacznie większym rozstawie, całość spięta jest trzema sprężynami, których ustawienie zależy od modelu samochodu.

206